Flevo H1 grijpt overwinning in de laatste periode tegen Hydrofiel H1.

Op zaterdag 25 maart speelde Flevo H1, momenteel gevestigd op de vierde plek, tegen de nummer 5 van de competitie, Hydrofiel H1. Voor beide partijen was dit een uitgelezen kans om te strijden voor de vierde plek in de competitie. De wedstrijd vond plaats onder begeleiding van coach Jurjen Engelsman in het frisse 50 meter Sportfondsenbad in Nijmegen.

De openingstreffer komt van Matthijs Jut die vanuit de tweede lijn Flevo op 1 - 0 voorsprong brengt met een strakke bal in de hoek. Na al veel zwemmen in de eerste periode weet ook Hydrofiel zijn eerste doelpunt te maken door een uitsluiting bij Flevo. Bovendien legt Hydrofiel een goede zone op de midvoor waardoor Flevo het de eerste periode vooral moet hebben van schoten van afstand. Het is Ingmar Loos die de 2-2 gelijkmaker voor Flevo scoort. De eerste periode eindigt in een 2-2 gelijkspel.

De tweede periode gaat gestaagd verder voor Flevo. Flevo wordt vaak eruit gestuurd door onnodige overtredingen in de verdediging. Ook Roel Gijtenbeek, de keeper van Flevo, veroorzaakt een 5 meter, ondanks dat hij langs de midvoor manoeuvreert om zonder contact de bal te veroveren. De arbitrage houdt zich vooral bezig met de wedstrijd waardoor tegen Flevo's frustratie kostbare secondes worden weg gesjoemeld door de jurytafel. Een goede zwemactie van Jelle Wiersma zorgt voor een snelle aansluiting treffer voor Flevo. Ondanks de vele uitsluitingen houdt Flevo het hoofd boven water en eindigt de tweede periode ook in 2-2, wat de totaalstand brengt naar 4-4.

Uiteindelijk lopen de spanningen hoog op tussen de ontoereikende scheidsrechter en Flevo. Hydrofiel weet zijn man meer situaties te benutten waar en tegen bij Flevo de bal veelal het doel missen. Een contra zwemactie van Mark Stolk zorgt ervoor dat Evert Guliker een 5 meter kan forceren die er strak ingeschoten wordt door Mark. Dit is het enige doelpunt dat Flevo weet te scoren waardoor Hydrofiel kan uitlopen. De derde periode eindigt daardoor in een 8-5 in het voordeel van Hydrofiel.

De laatste periode biedt een hopeloos vooruitzicht voor Flevo. De bal begint echter in het bezit van Flevo H1. De eerste aanval wordt echter niet benut. Maar ook Hydrofiel ziet hun eerste aanval gestopt worden door een slechte pass. Nu is de kans voor Flevo, en nog in de eerste minuut van de wedstrijd volgt de 8-6. Er ontstaat een sprankje hoop. Het kantelpunt ontstaat wanneer Evert Guliker met een zwemactie een verre pass van Roel ontvangt en de 8-8 gelijkmaker scoort. Ook Jelle Wiersma weet om zijn verdediger heen te vallen en schiet genadeloos de voorsprong binnen voor Flevo. Hydrofiel geeft zich niet gewonnen, en scoort ook hun aansluitingstreffer (9-9).

Dan doorbreekt Flevo met zijn inzet het uithoudingsvermogen van Hydrofiel in de laatste minuut. Robert Koelewijn knalt de 9-10 binnen en Flevo heeft in de laatste minuut de voorsprong te pakken. Met nog een laatste aanval te gaan vraagt Hydrofiel een time-out aan. Ook de keeper van Hydrofiel gaat mee in de aanval. Uiteindelijk belandt de bal opnieuw bij hem op de hand met nog enkele secondes op de klok. Het schot komt en het publiek kijkt met ingehouden adem. Via de vingertoppen van Roel Gijtenbeek wordt de bal gestopt en is de overwinning van Flevo een realiteit. Flevo versterkt met de 9-10 overwinningen zijn 4e plek in de competitie. De volgende wedstrijd vindt thuis plaats op 1 april om 19:30 in het Jaap van der krol bad te Nijkerk tegen De Houtrib H1.

Doelpuntenmakers: Jelle Wiersma (2), Mark Stolk (2), Robert Koelewijn (1), Ingmar Loos (1), Matthijs Jut (1), Evert Guliker (1), Ivar Loos (1), Maarten Kuijt (1)