Flevo verliest in Lelystad van de Woelwaters

Op 11 maart stond de wedstrijd Woelwaters (Harderwijk) tegen Flevo (Nijkerk) op het programma. Deze pot was voor beide ploegen een uitwedstrijd, want hij werd gespeeld in het ijskoude bad van Lelystad. De Woelwaters stonden maar enkele punten boven Flevo, dus het beloofde een spannende pot te worden. De spanning was echter moeilijk te meten, omdat scorebord en tijdswaarneming niet werkten in Lelystad. Er werd dus vooral op gevoel gespeeld.

En de eerste periode voelde direct spannend. De uit spelende thuisploeg opende met twee afstandsschoten, beide raak. Na een assist van Jelmer Kooij - te weten een fraaie pass over de breedte van het veld - scoorde Jelle Wiersma de aansluitingstreffer. Daaropvolgend maakte Mark Stolk met een achterwaartse worp in de rechterkruising de 2-2. De rest van de aanvangsperiode was gevuld met uitsluitingen en strafworpen. Uiteindelijk scoorden beide ploegen nog drie goals.

In de tweede periode zou eenzelfde scenario zich voltrekken. Beide ploegen scoorden vijfmaal met een halftijds stand van 10 tegen 10. Voor de Flevoërs schoten Evert Guliker en Matthijs Jut genadeloos een strafworp binnen. Verdedigend stal Ingmar Loos de show op de mid-achter positie. Hij kaapte bal na bal van de sterke midvoor van de Woelwaters. Ook Jelle Gijtenbeek deed een aanvallende duit in het zakje. Op de negentiende seconde van een overtalsituatie (deze duren volgens de regels twintig seconden) schoot hij beheerst binnen. "je schot hoeft niet hard te zijn, als hij maar zuiver is", bewees Gijtenbeek.

De derde periode vormde het omslagpunt in deze wedstrijd. Flevo kwam aanvankelijk 10-12 voor te staan door goals van Stolk en Wouter Haandrikman, waarop de Woelwaters terug in het zadel van de wedstrijd moesten klauteren. Dit deden zij met succes: de Woelwaters profiteerden van overtalsituaties en de ruimte die ze soms gelaten werd door Flevo. Toen het eindsignaal van de derde periode onverwacht - het scorebord deed het nog steeds niet - klonk, stond de stand op 14-12.

In de laatste periode kon Flevo het tij niet meer keren. Er was al een aardige afstand afgelegd door beide ploegen en die uitputtingsslag was zichtbaar. Uiteindelijk wisten de Woelwaters nog twee keer te scoren. Ivar Loos scoorde de laatste goal voor Flevo om de eer te redden.

Met een eindstand van 16-13 waren de mannen van Flevo natuurlijk niet blij. Desondanks was er een glimlach op de gezichten te zien toen de Flevo mannen de tegenstanders een hand gaven. Het was een spannende pot en daar had iedereen van genoten. Over twee weken spelen de mannen van Flevo weer uit, ditmaal in Nijmegen. In aanloop naar die wedstrijd staan enkele pittige trainingen gepland, zodat het dubbeltje dan de kant van de Nijkerkers op valt.

Doelpunten Flevo: Mark Stolk (5), Jelle Wiersma, Matthijs Jut (2), Jurjen Engelsman, Wouter Haandrikman, Jelle Gijtenbeek en Evert Guliker (1).